Co trzeba wiedzieć o kupowaniu towarów i usług przez telefon i Internet
Dwa tygodnie – tyle prawo konsumenckie daje na odejście od umowy zawartej na odległość. Jednak są wyłączenia od tej zasady, które musisz poznać wcześniej, przed finalizacją zakupu przez telefon, e-mail czy w sklepie online.
Nie zawsze można zrezygnować z transakcji
Mamy aż 13 wyjątków odstąpienia od zakupu. Niedługi termin przydatności produktu, przedmioty wykonane na indywidualne zamówienie, towary lub usługi o zmiennych cenach, a także towary zapieczętowane wrażliwe nie dają możliwości odstąpienia od umowy. Identycznie może być z niektórymi rodzajami alkoholi, przedmiotami wchodzącymi w skład kompletów, tytułami czasopism i gazet oraz programami komputerowymi i nagraniami. Podobne zasady odnoszą się do treści cyfrowych, jeśli chodzi o usługi – planowej konserwacji i awarii do usunięcia. Nie obowiązuje odstąpienie od umowy wtedy, kiedy usługa została wykonana finalnie, a ponadto w sytuacji wygranej aukcji i umowy z rezerwacją rzeczy i usług. Okazuje się, że odstępstw, które uniemożliwiają wycofanie się z umowy, jest całkiem sporo, dlatego trzeba mieć wiedzę o nich zanim potwierdzi się umowę.
Sprzedawca – czego musi dopilnować przy sprzedaży na odległość?
Nim kupujący zamówi towar lub usługę na odległość, sprzedawca musi przekazać mu najistotniejsze informacje o przebiegu transakcji. To między innymi wiadomości na temat sposobu kontaktowania się i dane o głównych cechach wymiany handlowej. Całkowita jednoznaczność musi panować też przy podaniu ceny produktu lub wynagrodzenia za wykonaną czynność. Jest bardzo ważne, aby konsument miał możliwość poznania ich jeszcze przed złożeniem zamówienia. Wiadomości te powinny być widoczne, znajdując się w bezpośrednim sąsiedztwie potwierdzenia zakupu.
Nieuprawniona perswazja z nakłanianiem do kupna lub przypadki wyłudzeń. Jak je rozpoznać?
Niekiedy przy rozmowie telefonicznej lub mailowej decyzje są podejmowane na fali emocji i perswazji sprzedawcy. To świadome wprowadzenie w błąd w celu niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem oznacza przestępstwo wyłudzenia! Wówczas konsultacja z prawnikiem okaże się optymalnym rozwiązaniem. W tym celu trzeba jedynie wpisać w okno przeglądarki dowolną treść, np. kancelaria prawna Łódź czy „prawnicy warszawa”. Mnóstwo klientów, którzy zostali w ten sposób oszukani przez nieuczciwych sprzedających, nie szuka pomocy u prawników. Sprawy o wyłudzenia mogą mieć swoje rozwiązanie na sali sądowej, lecz to nie norma. Warto przekazać swoją sprawę profesjonaliście, który zaangażuje się w obronę klienta i przedsięweźmie co w jego mocy, by wszystko zakończyło się korzystnie dla oszukanego konsumenta.